سطح تعریف نشده

سطح تعریف نشده

می خواهید سایت/وبلاگ وردپرس شما سریعتر شود؟ هرچه سرعت بارگیری صفحات یک سایت بالاتر باشد، تجربه کاربری (UX) آن نمره بالاتری می گیرد که در نتیجه آن تعداد بازدید کننده های شما افزایش پیدا می کند و سئو سایت شما نیز بهبود پیدا می کند. در این پست، کاربردی ترین روش های افزایش سرعت وردپرس را برای شما جمع آوری کرده ام؛ همان طور که از تیتر این پست پیداست، این آموزش برای افراد مبتدی نیز کاربردی است.

 

سرعت بارگیری سایت و تاثیر آن

بر طبق مطالعاتی که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ صورت گرفت، صبر کاربران برای بارگیری یک صفحه از ۱۲ ثانیه به ۷ ثانیه کاهش داشته داشته است.

اما این چه تاثیری بر روی شما به عنوان مالک یک وبسایت/وبلاگ دارد؟

در واقع شما زمان کمی دارید تا محتوای خود را به کاربر نشان دهید و کاربر را در سایت خود نگه دارید. زمانی که سرعت سایت شما پایین باشد، کاربر پیش از دیدن محتوا، سایت شما را ترک می کند.

بر طبق مطالعات StrangeLoop که از Amazon، گوگل و دیگر سایت های بزرگ صورت گرفته بود، ۱ ثانیه تاخیر در بارگزاری صفحه باعث کاهش ۷ درصدی نرخ تبدیل کاربر به کاربر وفادار، کاهش ۱۱ درصدی بازدید از صفحات سایت و کاهش ۱۶ درصدی رضایت مشتریان می شود.

از سوی دیگر، گوگل و دیگر موتورهای جستجو، سایت های کُند را پنالتی می کنند و رتبه آنها را در لیست جستجو بسیار کم می کنند؛ این نیز به معنای کاهش ترافیک سایت (سئو سایت) است.

در کل، اگر ترافیک ورودی، کاربر و سود بیشتر می خواهید، باید وردپرس خود را سریع تر از گذشته کنید.

 

بررسی کردن سرعت سایت وردپرسی

بعضی اوقات دارندگان وبسایت این چنین فکر می کنند که سایت آن ها سریع است، چرا که بر روی سیستم آنها کُند به نظر نمی رسد. این تفکر اشتباه محض است.

مرورگرهای جدید مانند کروم، زمانی که چند بار به یک سایت مراجعه کنید، اطلاعات سایت را بر روی هارد شما ذخیره (کَش) می کنند. این کار باعث می شود تا سرعت بارگیری سایت به صورت چشمگیری افزایش پیدا کند. این موضوع برای کاربران وفادار شما نیز صدق می کند، اما کاربران جدید، خیر!

برای تست کردن سرعت سایت از ابزارهای آنلاین مانند Pingdom استفاده کنید. این ابزار کاملا رایگان است و نقاط ضعف سایت شما را به شما می گوید. همچنین می توانید سایت خود را از نقاط مختلف جهان تست کنید.

وبسایت Pingdom

سرعت عالی برای باز شدن صفحه سایت زیر ۲ ثانیه است. (البته بدست آوردن این سرعت اندکی سخت است و در برخی موارد نشدنی!)

به هرحال، هرچه وبسایت شما سریعتر باشد بهتر است. هر میلی ثانیه بهبود در سرعت باز شدن وبسایت، می تواند سبب افزایش ترافیک سایت شما شود.

 

عوامل کاهش سرعت وردپرس

گزارش های ارائه شده به هنگام استفاده از ابزارهای تست آنلاین به شما توصیه می کنند که چه چیزی را بهبود بخشید. اما برخی از این توصیه ها برای افراد با تجربه است و عملا یک مبتدی نمی تواند آن ها را انجام دهد.

به هرحال دانستن اینکه چه چیزی باعث کاهش سرعت سایت شما شده است به شما کمک می کند تا به دنبال رفع آن باشید.

 

از دلایل عمده کاهش سرعت وردپرس موارد ذیل می باشند:

  • هاستینگ: زمانی که هاستینگ شما ضعیف باشد و نتواند به درستی نیازهای وردپرس را فراهم کند، سرعت سایت شما به شدت کاهش پیدا می کند.
  • تنظیمات وردپرس: اگر صفحات کَش شده – صفحاتی که به صورت ثابت HTML تبدیل شده اند – را برای کاربر فراهم نکنید، باعث فشار زیاد بر روی سرور می شوید و در نتیجه آن، سرعت سایت شما بسیار بسیار کم می شود.
  • حجم صفحه: بیشتر مربوط به سایز تصاویر می شود. (برای مثال تصویر با حجم ۳ مگابایت به هیچ وجه برای تصویر شاخص یک پست مناسب نیست!)
  • افزونه های ضعیف: اگر از افزونه ای استفاده کنید که بد کد نویسی شده باشد، می تواند عملکرد سایت شما را مختل کند و سرعت و امنیت سایت وردپرسی را کاهش دهد.
  • اسکریپت های خارجی (اکسترنال اسکریپت): کدهای خارجی نظیر تبلیغات ها، برخی از فونت ها و بسیاری دیگر می تواند بر روی سرعت سایت تاثیر شایانی داشته باشد. ساده ترین شکل ممکن این است که وبسایت ارائه دهنده اطلاعات اکسترنال سرعت پایینی داشته باشد.

 

الان دید کلی نسبت به عوامل کاهش سرعت وردپرس پیدا کردید، بیایید باهم روش رفع این مشکل ها را پیدا کنیم.

 

انتخاب هاستینگ مناسب

اهمیت هاستینگ سریع + توصیه ویژه هپتا

هاستینگ سایت وردپرس شما، تاثیر مستقیم و بسزایی در سرعت سایت شما دارد. لزوما پرداخت هزینه زیاد برای هاستینگ به منزله بهتر بودن هاستینگ نمی باشد.

مدیر هپتا “برای وبسایت هپتا از pars.host هاست با مبلغ بالا خریداری کردم ولی سرعت بسیار پایین و آزار دهنده ای داشت. درحال حاضر از هاستینگ سرور ایران استفاده می کنیم و سرعت و امکانات آن نیز بسیار عالی است.”

بنابر تجربه گروه هپتا، سرویس ارائه شده توسط هاستینگ سرور ایران بسیار مطلوب بوده است و بستر آن به جای آپاچی، لایت اسپید است که سرعت بسیار بهتری به شما ارائه می دهد. انتقال سایت شما به این هاستینگ رایگان بوده و برای شما نیز هزینه ای در بر نخواهد داشت. سرعت پاسخگویی تیکت های پشتیبانی مورد رضایت بوده و آپ تایم بسیار خوبی ارائه می دهند.

یکی از راه های کاهش هزینه سرور، استفاده از سرویس های اشتراکی است. مزیت این سرورها هزینه پایین آن ها می باشد. مشکلی که در این سرورها وجود دارد این است که اگر وبسایت همسایه شما – که بر روی سرور شما، نه هاستینگ شما، وجود دارد – ترافیک بالایی داشته باشد، باعث کاهش سرعت کل سرور می شود.

 

افزایش سرعت وردپرس بدون نیاز به کد نویسی

می دانم که افراد مبتدی و حتی بعضا حرفه ای، تمایل زیادی به سر و کله زدن با کدهای سایت ندارند. این پست برای تمام کاربران، از مبتدی گرفته تا حرفه ای تهیه شده است. برای بهینه سازی سرعت وردپرس تا حدی نیازی به دستکاری کد های سایت ندارید.

 

از افزونه های Cache برای وردپرس استفاده کنید

افزونه Cache بر روی وردپرس نصب کنید!

صفحات وردپرس “داینامیک” یا ایرانیزه شده “پویا” هستند. این بدین معناست که صفحات درست زمانی که هر کاربر درخواست دهد ساخته می شوند. مرورگرهای مدرن ممکن است برای افزایش سرعت مرور وب، خودشان از سایت یک نسخه کَش بگیرند اما عملا برای وبسایت بی فایده است. برای نمایش صفحه ها به کاربر، وردپرس می بایست اطلاعات مورد نیاز را پیدا کند و همه را کنار هم قرار دهد و سپس آنها را به کاربر شما نمایش دهد.

این پروسه بسیار زمان بر است و هاستینگ شما را خسته می کند! فشار بیشتر بر روی سرور باعث کند شدن آن می شود و در صورتی که بخواهید با همین رویه پیش بروید، نیازمند یک ابررایانه خواهید بود!!!

به این دلیل است که ما به هر وبسایت وردپرسی پیشنهاد می کنیم تا از افزونه های Cache استفاده کنند. با استفاده از Caching سرعت سایت وردپرس شما ۲ تا ۵ برابر می شود.

بهترین افزونه های کَش برای وردپرس عبارتند از:

  • WP Rocket
  • LiteSpeed Cache
  • W3 Total Cache
  • WP Super Cache

به جز مورد اول، بقیه افزونه ها رایگان هستند و می توانید آن ها را از پنل کاربری سایت نصب و فعال کنید. بر اساس نیاز کاربران، آموزش استفاده از این افزونه ها را به صورت رایگان تهیه خواهیم کرد، فقط نیاز خود را از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

 

تصاویر را بهبود بخشید

تصاویر داخل سایت را بهبود بخشید!

تصاویر جان دوباره به سایت شما می دهند و نظر کاربر را جلب می کنند. تحقیقات نشان داده است که محتوای تصویری رنگی، باعث افزایش ۸۰ درصدی تمایل کاربر به خواندن نوشته می گردد.

اما اگر تصاویر شما بهینه سازی نشده باشند، به جای کمک کردن باعث آزار و اذیت می شوند. در واقع، تصاویر بهینه نشده یکی از ایرادات عمده ای است که می توان بر روی وبسایت های مبتدی یافت.

پیش از آپلود تصویر از روی کامپیوتر یا تلفن همراهتان، از نرم افزارهای ویرایش عکس استفاده کنید و تصاویر را برای وب بهبود بخشید (برای مثال، سایز آن را مطابق نیازتان کوچک کنید). بهتر است که از دو فرمت PNG و JPG برای سایتتان استفاده کنید. چرا که در قبال حجم مناسب، کیفیت مناسب نیز ارائه می دهند. برای یافتن تفاوت بین PNG و JPG و دانستن نحوه انتخاب صحیح بین این دو فرمت می توانید پست مربوطه را مطالعه کنید.

 

برخی از افزونه های بهینه سازی تصویر وردپرس:

  • reSmush.it
  • EWWW Image Optimizer
  • Compress JPEG & PNG images
  • ShortPixel Image Optimizer
  • WP Smush

در آینده به بررسی و مقایسه بین این افزونه ها خواهیم پرداخت، عضو کانال تلگرام هپتا شوید تا به محض قرار گرفتن پست از آن مطلع شوید.

 

وردپرس را بروزرسانی کنید

وردپرس را آپدیت نگه دارید!

همان طور که می دانید، وردپرس یک پروژه متن باز است و دائم بروزرسانی می شود. هر بروزرسانی لزوما قابلیت های جدید به وردپرس اضافه نمی کند و ممکن است برای رفع خطا و بهبود امنیت باشد. همچنین، پوسته سایت وردپرسی شما و افزونه ها نیز ممکن است به وفور آپدیت شوند.

به عنوان صاحب وبسایت، بهتر است این را وظیفه خود بدانید که همیشه وردپرس، پوسته سایت و افزونه ها را به جدیدترین نسخه موجود بروزرسانی کنید. انجام ندادن اینکار سبب کاهش سرعت و امنیت سایت شما می شود.

 

از خلاصه ها به جای متن های کامل استفاده کنید.

در صفحه نخست سایت و صفحه وبلاگ خود، به جای متن کامل نوشته، از متن خلاصه استفاده کنید. به صورت پیشفرض، وردپرس تمام محتوای هر پست را در صفحه نخست و صفحات آرشیو (بایگانی) نمایش می دهد. این بدین معناست که صفحه اصلی، دسته بندی ها، برچسب ها و دیگر صفحات بایگانی کند تر بالا می آیند.

از دیگر معایب نمایش تمام پست در این صفحات این است که ممکن است کاربر تمایل به مشاهده بعضی از پست ها نباشد ولی به اجبار برای وی باز شده اند. بنابراین این کار سبب کاهش بازدید از وبسایت شما می شود و زمانی که کاربران بر روی سایت شما هستند را نیز کاهش می دهد.

پنل کاربری وردپرس برای تنظیم نمایش خلاصه به جای پست کامل در صفحات

برای افزایش سرعت بارگیری صفحات سایت از پنل کاربری وردپرس به Settings > Reading یا به فارسی تنظیمات > خواندن مراجعه کنید و برای گزینه “For Each Article in a Feed, Show” یا به فارسی “برای هر نوشته در خوراک نمایش بده” گزینه خلاصه (Summary) را انتخاب کنید.

 

دیدگاه ها را صفحه بندی کنید

اگر کامنت های سایت شما زیاد است، به شما تبریک می گویم، چرا که این موضوع نشانگر داشتن کاربران بسیار خوبی است.

اما از سوی دیگر، کامنت های زیاد باعث کاهش سرعت بارگزاری صفحه می شوند. وردپرس برای این موضوع راه حل دارد.

پنل کاربری وردپرس برای صفحه بندی کامنت ها

در پنل کاربری به منوی تنظیمات > بحث و گفت و گو مراجعه کنید و در آنجا تیک گزینه “صفحه بندی کردن دیدگاه ها” را بزنید و عدد زیر آن را به ۲۰ تغییر دهید.

 

از آنجایی که حجم پست بسیار زیاد می شود، این پست را در دو بخش به شما کاربران عزیزمان هدیه می کنیم و در همین جا بخش اول پست را به اتمام می رسانم.

 

در ادامه مطالعه کنید: افزایش سرعت وردپرس بدون کدنویسی – بخش دوم

 

 

 

مصطفی

هپتا رو راه‌اندازی کردم تا بتونم به مردم کمک کنم راحت‌تر مشکلات دیجیتالی خودشون رو برطرف کنن. در حال حاضر هم خدمات دیجیتال مارکتینگ و طراحی گرافیکی رو داخل پروژه گسترش میدم.

مصطفی

هپتا رو راه‌اندازی کردم تا بتونم به مردم کمک کنم راحت‌تر مشکلات دیجیتالی خودشون رو برطرف کنن. در حال حاضر هم خدمات دیجیتال مارکتینگ و طراحی گرافیکی رو داخل پروژه گسترش میدم.

آخرین بروزرسانی: ۱۳۹۷/۰۶/۰۷دسته بندی: دیجیتال مارکتینگ, وردپرسبرچسب ها: , ,
نظرات و دیدگاه شما

نظرات شما عزیزان