سطح تعریف نشده

سطح تعریف نشده

تا به حال خبرهایی نظیر هک شدن صفحه فلان بازیگر معروف یا هک شدن ایمیل برخی افراد را شنیده اید. هک شدن دو حالت دارد: در حالت اول مشکل از کاربر و در حالت دوم مشکل از ارائه دهنده سرویس است. به شما نکاتی درباره انتخاب یک رمز قوی خواهم گفت تا هک شدن اکانتتان را سخت تر از گذشته کنید! (میگم سخت تر چون هک کردن همیشه ممکنه!)

در حالت اول هک که گفتیم مشکل از کاربر است، استفاده از پسورد های (رمز عبورهای) بسیار ساده مانند شماره تلفن، اعداد ۱۲۳۴ و یا حروف abc و در خصوص سایت ها عبارت admin به عنوان پسورد، می تواند زمینه ساز هک شدن اکانت باشد. جالب است بدانید قرار دادن نام خویشاوندان نیز یکی از پسوردهای نا ایمن است!

در حالت دوم هک که گفتیم مشکل از ارائه دهنده سرویس است، هک شدن تنها به دلیل حفره های امنیتی موجود در اپلیکیشن یا وبسایت ارائه دهنده است که سبب لو رفتن اطلاعات پایگاه داده می شود و بحث در این مورد خارج از بحث است.

 

آموزش انتخاب رمز قوی

برای جلوگیری از هک شدن ایمیل و اکانت های دیگرتان در سرتاسر اینترنت نیاز به یک پسورد قوی خواهید داشت، نکات زیر را موقع انتخاب پسورد جدید مد نظر قرار بدهید تا پسوردهای قوی تری داشته باشین

  • جمله ای انتخاب کنید که به آسانی به خاطر بسپارید!

این جمله می تواند خلاصه ای از یک رویداد، توضیحی درمورد مکان مورد علاقه اتان یا اولین جمله ای که در یک زبان جدید یاد گرفته اید باشد.

 

  • کلمات را هوشمندانه ترکیب کنید، کلمه جدید بسازید!

مطمئن شوید عبارت انتخاب شده بیشتر از ۸ کاراکتر داشته باشد. روی ۱۰ کاراکتر یا بیشتر تمرکز کنید. طول پسورد شما تقریبا یک مورد مهم در میزان امنیت آن می باشد.

کلمات را جوری ترکیب کنید تا کلمات عجیب و غریب و جدید ساخته شوند، مثلا اگر دو کلمه Snake و Gate مد نظرتان است به صورت Gasnake آنها را باهم ترکیب کنید. البته توجه داشته باشید که این عبارت را بتوانید به راحتی به خاطر بسپارید!

همچنین از یک سری روش عمومی مانند استفاده از کاراکتر اول هر کلمه برای ساختن یک عبارت جدید استفاده نکنید! برای مثال جمله I Will Go To Collage Tomorrow را به صورت IWGTCT ننویسید. به خاطر آوردنش خیلی سخت میشه!

 

  • از حروف کوچک و بزرگ استفاده کنید.

در عبارت انتخاب شده اتان حداقل دو کاراکتر را به صورت بزرگ بنویسید. سعی کنید کاراکترهایی را بزرگ بنویسید که می تواند به شما در یاداوری جمله اتان کمک کند.

اولین یا آخرین کاراکتر را بزرگ نکنید! ساده حدس زده می شود. به جای آن، وسط های عبارت کاراکترهایی را انتخاب کنید.

برخی از سیستمها و وبسایت ها تفاوت بین حروف بزرگ و کوچک را مورد توجه قرار نمیدهند و برای مثال heLLoEveryOne را با helloeveryone یکی می دانند. با این حال، در همین سیستم ها هم پسوردتان را به روشی که گفتم مشخص کنید. البته تعداد کمی از وبسایت ها هستند که اجازه ثبت رمز عبور به صورت کوچک و بزرگ را به شما نمی دهند، توصیه من اینه که از ثبت نام در وبسایت های این چنینی خود داری کنید.

 

  • استفاده از اعداد و کاراکترهای خاص را مد نظر قرار دهید!

در جمله اتان جایی پیدا کنید که برای مثال علامت # معنی دار باشد، همانجا یک # قرار دهید. برای مثال: heLLoEvery#One. ترجیحا استفاده از کاراکترهای خاص را در وسط عبارت استفاده کنید.  همچنین می توانید از کاراکتر هایی نظیر @ یا # یا $ یا % یا & و کاراکترهای مشابه استفاده کنید.

از اعداد به صورت هوشمندانه در ترکیب با متن بزرگ و کوچک استفاده کنید. برای مثال: he1LoE7ery1. در این مثال، عدد One به صورت ۱ نوشته شده و حرف l (ال) به علت شباهت نوشتاری با عدد ۱ به صورت ۱ نوشته شده است.

پسوردی که تنها از عدد تشکیل شده باشد، اصلا پسورد به حساب نمیاد!

 

  • برای هر سرویس یک پسورد جداگانه استفاده کنید!

این کار در ظاهر سخت است اما بسیار ساده و تنها با تغییر چند کاراکتر و یا اضافه کردن چند کاراکتر این کار صورت می گیرد. مثلا برای گوگل از پسورد oHe1LoE7ery#1O استفاده کردیم و برای یاهو از پسورد yHe1LoE7ery#1Y. تفاوت را پیدا کردید؟

 

بیایید با هم یک پسورد ایمن بسازیم:

۱- جمله مورد نظرمان را انتخاب می کنیم:

Momotaro went walking toward the sea

این جمله از آنجایی که یک جمله معروف و عامه است از لحاظ امنیت اندکی ضعیف است. بهتر است یک جمله منحصر به فرد خودتان را انتخاب کنید.

 

۲- کلمات را هوشمندانه با هم ترکیب می کنیم:

morowewalintodse

در اینجا بخش هایی از کلمه های جمله را به صورت رندوم حذف کردم. الان تقریبا برای عموم بدون مفهوم شد.

همچنین به جای استفاده از the از d استفاده کردم.

 

۳- هوشمندانه از حروف بزرگ استفاده کنیم:

moroWeWalintodSe

در اینجا اول کلمات Went و Walking و Sea را به صورت بزرگ نوشتم. علت این انتخاب هم اهمیت فرضی این سه کلمه برای من بود.

 

۴- از کاراکتر و اعداد استفاده کنیم:

moro%WeWa۱in۲dSe

کاراکتر l (ال کوچک) به عدد ۱ شباهت دارد، آن را جایگزین کردم.

از % برای جدا کردن اسم اصلی جمله استفاده کردم.

به جای to از عدد ۲ (به علت تشابه تلفظ Two) استفاده کردم.

۵- پسورد را مطابق سرویس تغییر دهیم:

moro%OOWeWa1in2dSe

برای مثال این پسورد برای Gmail تعیین شده، به دو کاراکتر OO دقت کنید! نمادی از Google

حال بیایید این پسورد را برای Apple ID تغییر دهیم:

moro%AIWeWa1in2dSe

متوجه شدید؟

 

حال که در مورد پسورد امن اطلاعاتی دریافت کردید به شما پیشنهاد می دهم تا از پست های ویدیویی زیر هم دیدن کنید:

آموزش ویدیویی ساختن Apple ID به زبان فارسی (جدید)

آموزش ساختن اکانت گوگل (اکانت Gmail) + ویدیو فارسی

 

راهکار دیگری برای افزایش امنیت پسورد دارید؟ آن را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید! فرم کامنت ها مخصوص همین کار است.
سوالات خودتان را با من در میان بگذارید. لطفا در مورد امنیت پسوردتان از طریق فرم کامنت اقدام نکنید!
مصطفی

هپتا رو راه‌اندازی کردم تا بتونم به مردم کمک کنم راحت‌تر مشکلات دیجیتالی خودشون رو برطرف کنن. در حال حاضر هم خدمات دیجیتال مارکتینگ و طراحی گرافیکی رو داخل پروژه گسترش میدم.

مصطفی

هپتا رو راه‌اندازی کردم تا بتونم به مردم کمک کنم راحت‌تر مشکلات دیجیتالی خودشون رو برطرف کنن. در حال حاضر هم خدمات دیجیتال مارکتینگ و طراحی گرافیکی رو داخل پروژه گسترش میدم.

آخرین بروزرسانی: ۱۳۹۷/۰۵/۰۸دسته بندی: آموزش آنلاین, هک و امنیتبرچسب ها: , ,
نظرات و دیدگاه شما

نظرات شما عزیزان

  1. Avatar
    علی ملکمحمدی ۱۴۰۲/۰۹/۱۷ در ۱۲:۵۵ - پاسخ دادن

    اقا یه گلواژه ای بدین که همش فراموش نکنم