سطح تعریف نشده

سطح تعریف نشده

نصب کردن XAMPP بر روی ویندوز ساده ولی بسیار کاربردی است. به محض اینکه لوکال هاست (Local Host) راه اندازی شود، به شما کمک زیادی می کند تا در زمان و منابع خود صرفه جویی کنید!

لوکال هاست (آفلاین) برای بسیاری از پروژه ها لازم است؛ منظور از پروژه، پروژه هایی است که به صورت برنامه نویسی شده تحت سرور هستند و اجرا شدن کدهای نوشته شده، به یک بستر خاص نیاز داشته باشد. برای مثال، پروژه هایی که پایه آنها PHP است و با MySQL نیز سر و کار دارند! ساده تر بیان کنم، سیستم های مدیریت محتوایی مانند وردپرس و جوملا که دو مدیریت محتوای آماده و ایمن با امکانات فراوان هستند برای اجرا شدن نیازمند بستر خاص خود هستند که نرم افزار XAMPP برای شما این بستر را فراهم میکند.

با توجه به اینکه تبادل دیتا به صورت آنلاین بسیار کندتر از حالت آفلاین است و حجم اینترنت به ازای آن مصرف می گردد نصب سرور مجازی از لحاظ اقتصادی به صرفه است.

البته جدای از همه این موارد، پهنای باند مصرفی هاستینگ و خیلی موارد دیگر که گفتنشون باعث سردرد میشه و فارغ از بحث اصلی ماست، داشتن سرور آفلاین می تواند بسیار به صرفه تر باشد؛ هم برای افراد مبتدی هم برای حرفه ای ها!

علاوه بر اینها، هیچ هک یا دزدی اطلاعات برای یک سرور آفلاین اتفاق نمی افتد. (مگر اینکه دستگاه شما به دست دوست هکرمون هک شه!)

XAMPP چیست؟

نرم افزار XAMPP یک سرور مجازی برای ساختن لوکال هاست بر روی کامپیوتر است. این نرم افزار برای سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و مکینتاش نسخه های مختلفی دارد که می توانید از وبسایت زیر آن را دانلود نمایید. این نرم افزار بستر یک هاستینگ را برای شما شبیه سازی خواهد کرد و می توانید کارهایتان را پیش از انلاین کردن، به صورت افلاین تست و عیب یابی کنید.

 

 

تصویری از وبسایت Apache Friends

حجم فایل ۱۰۹ مگابایت می باشد. پس از اینکه آن را دانلود کردید، فایل نصب را اجرا نمایید.

به هنگام عملیات نصب ممکن است اخطارهایی مانند اخطار ویندوز که از شما می پرسد که آیا از نصب این نرم افزار اطمینان دارید را دریافت کنید. همچنین Installer در خصوص آنتی ویروس شما (در صورتی که موجود باشد!) اخطاری می دهد. زمانی که میخواهید بر روی ویندوز نرم افزاری نصب کنید، عاقلانه تصمیم بگیرید، اما احتمالا می خواهید بر روی “Yes” کلیک کند و عملیات نصب را ادامه دهید.

به هنگام نصب XAMPP شما را راهنمایی می کند. بر روی Next کلیک کنید.

عملیات نصب XAMPPدر پنجره بعدی، از شما سوال می شود که کدام قابلیت های نرم افزار را مایلید نصب کنید و کدام ها را نمی خواهید. بعضی گزینه ها، مانند Apache و PHP برای اجرا شدن نرم افزار ضروری هستند و به صورت خودکار نصب می گردند. بنابراین آنها به رنگ خاکستری هستند و نمی توانید آن ها را حذف کنید.

این بخش به شما مربوط می شود، هر کدام از گزینه ها را که نیاز دارید انتخاب کنید. در صورتی که هدف شما از نصب XAMPP اجرای CMS هایی نظیر WordPress یا Joomla می باشد، تیک گزینه های MySQL و phpMyAdmin را فعال کنید و تیک بقیه گزینه ها را بردارید.

انتخاب کامپوننت های مورد نیاز

انتخاب کامپوننت های مورد نیاز برای نصب XAMPP

در مرحله بعد، پوشه ای که تمایل دارید XAMPP در آن نصب شود را انتخاب کنید. من الان آدرس C:\Program Files\XAMPP را انتخاب کردم اما بهترین آدرس همان C:\XAMPP می باشد چرا که در صورت فعال بودن UAC ویندوز، باز هم خطایی دریافت می کنید. علاوه بر این به هنگام کار بر روی پروژه ها، به دلایل امنیتی، در صورتی که در درایو C و زیرپوشه هایی نظیر Program Files یا Windows یا حتی Users را برای نصب انتخاب کنید، به مشکلاتی خواهید خورد و این مشکلات می تواند باعث شود حتی نتوانید تغییرات را در فایل های مورد نظر خودتان ایجاد کنید.

انتخاب پوشه نصب

انتخاب پوشه نصب نرم افزار XAMPP

در مرحله بعد، از شما سوال می شود که آیا تمایل به نصب Bitnami for XAMPP را دارید یا خیر، این افزونه به شما ابزارهای رایگان برای نصب وردپرس، دروپال و جوملا! را ارائه می دهد.

همچنین مطالعه کنید: آموزش کامل نصب تصویری وردپرس بر روی cPanel در ۲۰ مرحله

در صورتی که به این نرم افزار نیاز دارید آن را نیز دریافت و نصب کنید. اما اگر به دنبال آموزش های هپتا باشید، اکثر پروژه ها، CMS ها را به صورت دستی نصب می کنند. اگر می خواهید در مورد Bitnami اطلاعات بیشتری بدست بیاورید، تیک گزینه “Learn more about Bitnami for XAMPP” را بزنید و بر روی Next کلیک کنید.

پس از طی این مراحل، XAMPP آماده نصب نهایی است. بر روی Next کلیک کنید.

نصب کننده XAMPPپس از اتمام نصب نرم افزار XAMPP از شما سوال می شود که میخواهید پنل کنترل XAMPP را اجرا کنید یا خیر، این پنل رابطی را ارائه می دهد که محیط localhost خود را اجرا نمایید. تیک این گزینه را بزنید و بر روی Finish کلیک کنید.

مرحله آخر نصب نرم افزارپنل کنترل به صورت خودکار باز می شود، اما در صورتیکه تیک مرحله قبل را نزده باشید، می توانید به پوشه XAMPP بر روی کامپیتورتان مراجعه کنید و خودتان XAMPP Control Panel را اجرا کنید.

اگر نصب با موفقیت و کامل انجام شده باشد، پنل کنترل با متن های آبی و مشکی که در حال بروزرسانی هستند (در فیلد پایین پنل) باز می شود. اما اگر ایرادی وجود داشته باشد…

خب… به این متن های قرمز نگاه کنید! به نظر می آید که من به مشکلاتی بر خورده ام. مشکلی نیست به نظر می آید که تنها تداخل پورت ها است.

رفع خطاهای مربوط به PORT

دلیل اینکه XAMPP خطاهایی از این قبیل را می دهد این است که نرم افزار دیگری بر روی کامپیوتر شما از پورت ۸۰ یا ۴۴۳ که Apache و MySQL برای اجرا نیاز دارند، استفاده می کند و این پورت اشغال است.

اگر از Windows 10 استفاده می کنید، سرویس World Wide Web Publishing Service از پورت ۸۰ استفاده می کند. این نرم افزار، که برای بخش IIS ویندوز سرور است، به صورت پیش فرض بر روی ویندوز نصب است و در صورتی که از آن استفاده نمی کنید می توانید به آسانی آن را متوقف کنید یا در کل آن را حذف کنید!

متوقف کردن سرویس در حال اجرا در ویندوز ۱۰

  1. به منوی Start بروید، عبارت “services.msc” را تایپ کنید و بهترین گزینه را انتخاب کنید. (در ویندوز ۷ می بایست از دستور run استفاده کنید.)
  2. اسکرول کنید تا World Wide Web Publishing Service را پیدا کنید.
  3. بر روی آن راست کلیک نمایید و گزینه Stop را انتخاب کنید.
  4. این کار باعث آزاد شدن پورت ۸۰ می شود. زمانی که XAMPP را ری استارت کنید خطایی دریافت نخواهید کرد.

اگر این کار باعث رفع خطا نشد، می توانید که Rule فایروال تنظیم کنید تا به اجبار این پورت را باز کند:

  1. Windows Firewall را باز کنید و بر روی Advanced Setting در گوشه سمت چپ کلیک کنید
  2. در گوشه سمت چپ بر روی Inbound کلیک کنید و سپس در بالای سمت راست بر روی New Rule کلیک کنید
  3. بر روی Port و سپس TCP کلیک کنید. در فیلد زیر برای Specific Ports بنویسید: “۸۰, ۴۳۳” و سپس بر روی Next کلیک کنید.
  4. تیک گزینه Allow the Connection را بزنید و سپس بر روی Next کلیک نمایید.
  5. مطمئن شوید تمام گزینه ها تیک خورده اند و بر روی Next کلیک کنید.
  6. در همان فیلد، هر آنچه میخواهید را وارد نمایید اما به منظور یادآوری بنویسید LOCALHOST1. بر روی Finish کلیک نمایید.
  7. هم اکنون مراحل ۱ تا ۶ را دوباره تکرار نمایید، اما نام این قانون را LOCALHOST2 قرار دهید و بر روی Finish کلیک کنید.
  8. کامپیوتر خود را ری استارت کنید.

پورت ۸۰ و ۴۳۳ می بایست هم اکنون بر روی کامیپوتر شما باز باشد.

باید متذکر شوم که در این مرحله اگر به هنگام نصب یا استفاده از XAMPP خطای امنیتی یا فایروال دریافت کردید (چیزی مانند تصویر زیر)، مطمئن شوید که تیک گزینه “Private networks, such as home or work network” را زده اید و سپس بر روی “Allow Access” کلیک کنید. این کار بسیار مهم است. اگر دسترسی لازم را ندهید، XAMPP کار نخواهد کرد!

خطای فایروال

اجرا کردن XAMPP بر روی ویندزو ۱۰

حال بیایید بررسی کنیم که همه چیز به خوبی کار می کند.

اگر پیش از این برای رفع خطای پورت، پنل کنترل را بسته اید، XAMPP را ری استارت کنید. سپس Apache و MySQL را اجرا کنید.

XAMPP به خوبی کار می کند!هر دو سرویس Apache  و MySQL به خوبی اجرا شده اند! عالی شد.

بهتر است با مراجعه به آدرس http://localhost بررسی کنید که سرور محلی شما به درستی کار می کند یا خیر

نصب XAMPP با موفقیت انجام شد

در صورتی که به مشکل خاصی برخورد کردید آن را از طریق کامنت ها به اطلاع ما برسانید.

 

مصطفی

هپتا رو راه‌اندازی کردم تا بتونم به مردم کمک کنم راحت‌تر مشکلات دیجیتالی خودشون رو برطرف کنن. در حال حاضر هم خدمات دیجیتال مارکتینگ و طراحی گرافیکی رو داخل پروژه گسترش میدم.

مصطفی

هپتا رو راه‌اندازی کردم تا بتونم به مردم کمک کنم راحت‌تر مشکلات دیجیتالی خودشون رو برطرف کنن. در حال حاضر هم خدمات دیجیتال مارکتینگ و طراحی گرافیکی رو داخل پروژه گسترش میدم.

نظرات و دیدگاه شما

نظرات شما عزیزان

  1. Avatar
    رسول ۱۳۹۷/۰۲/۰۶ در ۱۱:۵۸ - پاسخ دادن

    ممنون بسیار عالی و بسیار مفید …

  2. Avatar
    میلاد ۱۳۹۷/۰۹/۲۷ در ۱۷:۵۶ - پاسخ دادن

    با عرض سلام و خسته نباشید وقتی میخام به وردپرس وارد شوم با این خطا مواجه می شوم سرویس MySQL که مورد نیاز وردپرس است بر روی سرویس‌دهنده‌ی شما نصب نیست چی کار کنم

    • مصطفی
      مصطفی ۱۳۹۷/۱۰/۱۱ در ۱۷:۴۳ - پاسخ دادن

      سلام، وردپرس رو بر روی XAMPP نصب کرده اید یا بر روی هاست؟

  3. Avatar
    m ۱۳۹۷/۱۰/۲۸ در ۰۹:۱۶ - پاسخ دادن

    لطفا راهنماییم کنید بعد از نصب زمپ و رفتن به لوکال هاست،ایندکسی که ایجاد شد این پیام رو چاپ کرد :something is wrong with the xampp installation
    و وقتی یه تست نوشتم کل کدی که به زبان php نوشتم رو چاپ کرد

    • مصطفی
      مصطفی ۱۳۹۷/۱۰/۲۸ در ۱۶:۴۳ - پاسخ دادن

      سلام چند سوال برای من ایجاد شده:
      ۱- چه نسخه ای از Xampp رو نصب کردین؟
      ۲- از چه ویندوزی استفاده می کنید؟ (با ذکر ۶۴ بیت بودن یا ۳۲ بیت بودن)
      ۳- نوع نصب شما چگونه بوده است؟ (فایل Zip یا مطابق آموزش به صورت Installer بوده)
      ۴- ماژول های MySQL و Apache اجرا هستند؟
      ۵- یک پوشه در htdocs بسازید و داخل اون یک فایل html قرار بدین، از طریق مرورگر و آدرس لوکال هاست فایل html را باز کنید. درست نمایش داده می شود؟
      ۶- آدرس نصب Xampp چیست؟

      می توانید پاسخ این سوالات را از طریق همین کامنت ها بدین و یا از طریق آیدی @heptaweb_support در تلگرام با من در ارتباط باشید.

  4. Avatar
    fateme ۱۳۹۸/۰۱/۲۲ در ۰۹:۵۰ - پاسخ دادن

    من world wide web … رو پیدا نکردم
    ادامه‌اش رو هم انجام دادم هیچ اتفاقی نیوفتاد

    • Avatar
      مدیرسایت ۱۳۹۸/۰۱/۲۲ در ۲۱:۰۴ - پاسخ دادن

      سلام، الان برای شما مشکل پورت بوجود آمده و نمیتوانید ماژول آپاچی یا MySQL را اجرا کنید؟

  5. Avatar
    NeMy ۱۳۹۸/۰۳/۲۵ در ۰۹:۰۸ - پاسخ دادن

    سلام
    من همه مراحل رو به درستی انجام دادم هیچ مشکلیم نیست
    ولی وقتی کامپیوترمو ریستارت میکنم برنامه دیگه نیست ولی پوشش هست
    مشکل از کجاست ؟ (ویندوز ۱۰)

    • Avatar
      مدیرسایت ۱۳۹۸/۰۳/۲۸ در ۲۳:۲۹ - پاسخ دادن

      سلام دوست عزیز، بابت وقفه در پاسخگویی عذر میخوام.
      احتمال داره اکانت شما به صورت استاندارد باشه و یا اینکه سیستمی که با آن کار میکنید مجهز به نرم افزاری مانند DeepFreez است. سیستم شما شخصی است یا بر روی محل کار یا جای دیگری قصد استفاده از نرم افزار را دارید؟

  6. Avatar
    فاطمه ۱۳۹۸/۰۴/۰۱ در ۰۹:۵۲ - پاسخ دادن

    با سلام واحترام
    بنده هم پس از نصب برنامه با هیچ خطایی مواجه نشدم حتی data base هم ساختم ولی وقتی سیستم را خاموش می کنم کل برنامه پاک میشه ولی پوشه های هست. برنامه deep freez هم ندارم. سیستمم در محل کار هست ولی با بقیه نرم افزارها این مشکل را ندارم.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • مصطفی
      مصطفی ۱۳۹۸/۰۴/۰۲ در ۱۷:۱۶ - پاسخ دادن

      سلام و درود بر شما، بررسی کنید که نرم افزار XAMPP Control Panel وجود دارد یا خیر، برای اینکار نام “Xampp Control Panel” را سرچ کنید، اگر وجود داشت نرم افزار نصب شده است و فقط ماژول ها را باید فعال کنید.

      • Avatar
        فاطمه ۱۳۹۸/۰۴/۰۳ در ۱۰:۱۴ - پاسخ دادن

        نه متاسفانه برنامه xampp control panel هم وجود نداره

        • مصطفی
          مصطفی ۱۳۹۸/۰۴/۰۴ در ۰۱:۱۸ - پاسخ دادن

          یکبار نرم افزار را داخل درایو دیگری مانند درایو D نصب کنید و بررسی کنید که مشکل پایدار می ماند یا خیر

  7. Avatar
    sdgh.mlki1979 ۱۳۹۸/۰۴/۰۷ در ۱۸:۳۳ - پاسخ دادن

    این مراحل رو من انجام دادم اما خطای پورت از بین نرفت چیکارکنم ممنون میشم کمکم کنید

    • مصطفی
      مصطفی ۱۳۹۸/۰۴/۰۸ در ۰۰:۲۸ - پاسخ دادن

      سلام، لطفا به XAMPP Control Panel رفته و بر روی کلید Netstate ضربه بزنید و بررسی کنید که پورت ۴۴۳ و ۸۰ (مخصوص ماژول آپاچی) توسط کدام نرم افزار شما اشغال شده است.

  8. Avatar
    حاجی آقازاده ۱۳۹۸/۰۹/۲۲ در ۱۸:۰۳ - پاسخ دادن

    سلام برنامه را نصب کردم ولی در سایت localhost چیزی نشان نمی دهد .

    • مصطفی
      مصطفی ۱۳۹۸/۰۹/۲۲ در ۱۸:۲۳ - پاسخ دادن

      سلام، شما باید XAMPP Control Panel رو اجرا کنید و از اونجا ماژول Apache و MySQL را فعال کنید. همچنین وبسایت های شما به صورت پیش فرض درون پوشه ای در C:/Xampp/htdocs قرار خواهند داشت.

  9. Avatar
    sim ۱۳۹۸/۱۲/۱۷ در ۱۶:۱۹ - پاسخ دادن

    سلام میشه زود جواب بدین…. بعد از اینکه کنترل پنل xampp رو بستم کجا باید localhost رو سرچ کنم؟؟؟؟؟؟ کدوم مرورگر؟ کروم زدم هزارتا سرچ میاره …

    • Avatar
      مدیرسایت ۱۳۹۸/۱۲/۱۷ در ۲۰:۳۹ - پاسخ دادن

      سلام، ماژول های Apache و MySQL رو فعال کنید و پس از آن در هر مرورگری می توانید عبارت localhost را وارد کنید.

      • Avatar
        Babayi ۱۳۹۹/۰۶/۲۳ در ۱۵:۰۷ - پاسخ دادن

        با سلام و خسته نباشید ،من بعد از اتمام نصب ارور(cannot create file “c:/xampp/xamp_control.ini
        Access is denied )رو دریافت میکنم .حذف کردم و دوباره حتی رو درایوهای غیر درایو c امتحان کردم.لطفاراهنمایی کنین

  10. Avatar
    اسفندیار ۱۳۹۹/۰۱/۲۶ در ۱۳:۳۹ - پاسخ دادن

    با سلام و خسته نباشید ،من بعد از اتمام نصب ارور(cannot create file “c:/xampp/xamp_control.ini
    Access is denied )رو دریافت میکنم .حذف کردم و دوباره حتی رو درایوهای غیر درایو c امتحان کردم .حتی از run as administrator هم استفاده کردم جواب نمیده .ممنون میشم راهنمایی کنید.

  11. Avatar
    ایمان ۱۳۹۹/۰۱/۲۶ در ۱۸:۵۲ - پاسخ دادن

    با سلام
    بعد از نصب xampp هنگام باز کردن نرم افزار این ارور داده میشه و هیچ کاری نمیشه کرد
    Error: cannot creat file “c:\xcampp\xcampp-control.ini”.
    access is failed ممنون اگر راهنمایی کنید

    • Avatar
      Babayi ۱۳۹۹/۰۶/۲۳ در ۱۵:۱۰ - پاسخ دادن

      سلام من هم همین مشکل رودارم میشه بگیدچیکارکردین شمابرای رفع مشکلتون!؟

  12. Avatar
    زهرا ۱۳۹۹/۰۴/۲۰ در ۱۵:۲۳ - پاسخ دادن

    سلام وقت بخیر. این نرم افزار رو نصب و apa Che و mysql رو استارت زدم ولی run نمیشه و نمیتونم کد هامو بزنم چه کنم؟؟

  13. Avatar
    مهدی ۱۳۹۹/۰۴/۲۹ در ۰۹:۲۴ - پاسخ دادن

    سلام روی سیستم من ورژن جدید xamp نصب نمیشه ینی اصن فایل setup باز نمیشه
    انتی ویروسم غیر فعال کردم
    ولی فقط ورژن ۵ نصب میشه واسم
    ممنون میشم راهنماییم کنین

  14. Avatar
    سعید ۱۳۹۹/۰۶/۲۰ در ۱۶:۲۱ - پاسخ دادن

    دستت درد نکنه مشکلم حل شد خدا قوت

  15. Avatar
    Ariana ۱۳۹۹/۰۷/۲۱ در ۰۵:۴۴ - پاسخ دادن

    سلام وقتتون بخیر
    زمپ رو نصب کردم مشکل پورت هم برطرف کردم ولی داخل مرورگر لوکال هاست رو سرچ میکنم اون صفحه ای که باید بیاره و نمیاره در عوض نتیجه سرچ کلمه لوکال هاست رو در گوگل میاره لطفا راهنماییم کنید

    • مصطفی
      مصطفی ۱۳۹۹/۰۷/۲۱ در ۱۴:۴۸ - پاسخ دادن

      سلام روز بخیر، لطفا عبارت localhost رو به صورت خالی و بدون حتی یک space آن را وارد کنید

  16. Avatar
    محمد ۱۳۹۹/۰۹/۱۹ در ۱۳:۱۵ - پاسخ دادن

    سلام خسته نباشید بعد انجام دادان این کارها داخل لوکال هاست میری پیغام ١٢۶۵میده میدونید از چی

  17. Avatar
    مهرزاد ۱۴۰۰/۰۱/۲۳ در ۱۹:۲۷ - پاسخ دادن

    من زمپ رو قبلا توی دیسک E نصب کردم ولی چون گزینه آن اینستال نداشت بصورت دستی همه فایل هارو انتخاب و حذفش کردم الان پس از نصب دوباره همچین اروری دریافت میکنم
    Uninstall/disable the other service manually first
    Found path E:\games\filezillaserver.exe
    filezillaserver.exe
    Expected path: c\xampp\
    ممنون میشم کمک کنید
    (من تمامی فایل هارو پاک کردم و الان همچین پوشه ای در درایو E ندارم)

  18. Avatar
    Erfan ۱۴۰۱/۰۴/۰۹ در ۱۵:۰۳ - پاسخ دادن

    سلام
    وقتت بخیر
    من در حین نصب به جایی که مسیر نصب رو مشخص میکنیم میرسه
    خطا میده و نمیزاره برنامرو نصب کنم
    لطفا راهنمایی کنید

    • Avatar
      مدیرسایت ۱۴۰۱/۰۴/۲۱ در ۰۰:۰۶ - پاسخ دادن

      سلام وقت شما بخیر
      احتمالا نرم افزار رو میخواین داخل پوشه Program Files نصب کنین و فایل Setup رو به صورت Administrator اجرا نکردین. به هر حال توصیه میشه نرم‌افزار Xampp‌ رو، داخل پوشه اصلی درایو ویندوز یا دیگر درایوها نصب کنین. اگر خطا ادامه داشت، لطفا تصویر خطا رو برای پشتیبانی ما در تلگرام به آی.دی @heptaweb_support ارسال کنین تا رایگان شما رو راهنمایی کنن