سطح تعریف نشده

سطح تعریف نشده

بی شک ویندوز ۱۰ بهترین و پربازده ترین سیستم عامل ارائه شده توسط Microsoft است، اما هنوز هم قابلیت های کم اهمیت زیادی دارد که نیازمند منابع زیادی از سخت افزار شما است و باعث کندی ویندوز می شود. اما اگر نیمه پر لیوان را نگاه کنیم، متوجه می شویم که مایکروسافت برای افزایش سرعت ویندوز ۱۰ چاره اندیشیده و اجازه برخی دستکاری ها به منظور افزایش سرعت ویندوز ۱۰ را به کاربر داده است.

اگر چند وقتی است که کامپیوتر شما سرعت گذشته را ندارد، می تواند به مشکلات شایعی نظیر نرم افزارهای تبلیغاتی، افزایش بی رویه فایل های موقت و یا ضعف سخت افزار بعلت کارکرد زیاد دچار شده باشد.

در این آموزش از گروه هپتا، هفت روش برای افزایش سرعت Windows 10 شامل Cleanup کردن هارددیسک، پاک کردن نرم افزارهای اضافه و غیرفعال کردن افکت های اضافه پرداخته ایم.

 

هفت روش افزایش سرعت ویندوز ۱۰

 

۱- کامپیوتر خود را Restart کنید!

عجیب است که در آموزش های هپتا موردی به این سادگی را بیان کرده ایم اما بواقع این کار بسیار کارآمد است. برخی کاربران از دستگاه خود به مدت چندین روز و حتی هفته بدون اندکی استراحت دادن و خاموش کردن کامپیوتر استفاده می کنند. برخی از پروسه ها و یا سرویس ها پس از آنکه اجرا شوند تا کار مورد نظر شما را انجام دهند، حتی پس از انجام کار به صورت اجرا (Running) باقی می مانند. در نتیجه در دراز مدت تعداد این سرویس ها و یا برنامه ها افزایش پیدا می کند و باعث استفاده بیش از حد از حافظه RAM و CPU و در شرایطی از هارد دیسک می گردد.

راهکار ساده برای جلوگیری از این موضوع، خاموش کردن سیستم پس از انجام کارتان است. روش این کار بسیار ساده بوده و کافیست از منوی Start گزینه Power و سپس Restart را کلیک کنید!

قبل از انجام این کار مطمئن شوید نرم افزارهای خاص اجرا شده – نظیر فتوشاپ، اتوکد و … – را ببندید و تمام کارهای انجام شده را ذخیره نمایید.

اگر دستگاه شما در حدی کند شده است که حتی نمی توانید منوی استارت را باز کنید:

  • از کلید ترکیبی Ctrl+F4 استفاده کنید و در پنجره باز شده گزینه Shutdown یا Restart را انتخاب کنید.
  • کلید روشن کردن دستگاه را مادامی که دستگاه کاملا خاموش شود فشار دهید و نگه دارید.

برخی از کامپیوترها و لپ تاپ ها در صورت فشردن یکبار کلید روشن شدن دستگاه به حالت Sleep می روند که این حالت دردی از شما دوا نخواهد کرد.

 

۲- همیشه ویندوز را آپدیت کنید

ویندوز خود را هر چند وقت یکبار Restart کنید

مایکروسافت همیشه برای ویندوز ۱۰ آپدیت هایی ارائه می دهد که باعث رفع ایراد ویندوز و یا اضافه کردن قابلیت جدید به آن می شود. برخی از این آپدیت ها بسیار جزئی هستند اما برخی دیگر تغییرات بزرگی در سیستم عامل ایجاد می کنند و باعث بهتر شدن سیستم می شوند.

اگر کامپیوتر شما لگ می زند – وقفه دارد – به Settings مراجعه کنید و بر روی Update & Security کلیک کنید. سپس از زبانه Update بر روی کلید Check for Updates کلیک نمایید تا ویندوز بررسی کند که کامپیوتر شما نیاز به بروزرسانی دارد یا خیر.

توجه داشته باشید که برای اینکار نیاز به اتصال به اینترنت خواهید داشت. همچنین ویندوز ۱۰ به صورت پیش فرض، از هر اینترنتی که شما به آن متصل شوید برای آپدیت استفاده می کند. اگر می خواهید آپدیت خودکار ویندوز ۱۰ را لغو کنید از پست زیر دیدن نمایید:

۲ روش برای غیرفعال کردن آپدیت خودکار ویندوز ۱۰ | چگونه از بروزرسانی خودکار Windows 10 جلوگیری کنم؟

۳- برنامه های Startup را مدیریت کنید

برنامه های استارت آپ را کنترل کنید

کامپیوتر شما می تواند توسط نرم افزارهای متعدد اجرا شده کند شود. برخی از نرم افزارهای به محض ورود شما به ویندوز اجرا می شوند و باعث کاهش سرعت ویندوز می گردند.

برای مدیریت این برنامه ها، Task Manager را با استفاده از کلیدهای ترکیبی Crtl + Alt + Esc اجرا کنید. بر روی تب “Startup” کلیک نمایید. به ستون “Startup Impact” توجه بسیاری کنید، برای مثال اگر این مقدار High باشد، به معنی این است که تاثیر منفی زیادی بر روی سرعت لود شدن ویندوز می گذارد.

برای جلوگیری از لود شدن نرم افزار کافیست بر روی هر کدام راست کلیک کنید و بر روی Disable کلیک نمایید.

۴- از Disk Cleanup استفاده کنید

منوی Disk Cleanup

ابزار Disk Cleanup یکی از قابلیت های فوق العاده تعبیه شده در ویندوز ۱۰ است. از Disk Cleanup به منظور پاک کردن فایل های موقت که در هارد انباشته شده اند استفاده کنید. این اطلاعات می تواند تصاویر بندانگشتی (Thumbnail)، نرم افزارهایی که به صورت خودکار دانلود شده اند و صفحات وب آفلاین و بسیاری دیگر باشند.

بر روی منوی استارت کلیک کنید و عبارت “Disk Cleanup” را تایپ کنید و اینتر را بزنید. پس از آن درایو ویندوز (معمولا درایو C است) را انتخاب نمایید. سپس بر روی “Clean up system Files” کلیک کنید. ابزار به شما امکان انتخاب گزینه هایی که مایل هستید پاک کنید را می دهد. کافیست تیک هر گزینه ای که نیاز دارید را بزنید، من پیشنهاد می کنم تیک همه گزینه ها را بزنید. Disk Cleanup مقدار حافظه ای که در نهایت آزاد می شود را به شما اطلاع می دهد.

 

۵- نرم افزارهایی که استفاده نمی کنید را پاک کنید

پنجره Apps and Features

گاهی اوقات شرکت سازنده و یا سرویس کننده دستگاه شما، نرم افزارهای متعددی را بر روی ویندوز نصب می کنند که به جز اشغال کردن حافظه ذخیره سازی، می توانند با اجرا در پس زمینه موجب افت سرعت کامپیوتر شما شوند. به این نرم افزارها اصطلاحا “Bloatware” گفته می شود.

فراموش نکنید که اگر شما هم از نرم افزاری خوشتان نیاید، کامپیوتر شما هم لذتی از آن نرم افزار نمی برد! بنابراین نرم افزارهای بیهوده را پاک کنید.

برای اینکار می توانید از برنامه های Uninstaller یا Apps and Features ویندوز استفاده کنید. برای اینکار بر روی لوگوی ویندوز در پایین سمت چپ (منوی Start) راست کلیک کنید و گزینه Apps and Features را انتخاب کنید. سپس بر روی هر نرم افزاری که به آن نیازی ندارید راست کلیک کنید و Uninstall را بزنید. اگر ویندوز از شما اجازه ایجاد تغییر در سیستم (خطای UAC) خواست، بر روی Yes کلیک نمایید.

 

۶- افکت های خاص را غیرفعال کنید

پنجره Advanced Visual Settings

Windows 10 دارای تعداد زیادی افکت های نمایشی است که نبودن آن ها تنها اندکی ویندوز را خشک به نظر می رساند. افکت اصلی ویندوز افکت محو شدن یا Fade است. برخی دیگر از افکت ها نظیر نیم شفافی (Translucency) و انیمیشن ها غیر ضروری هستند.

برای اینکه سیستم خود را ساده تر کنید، منوی ویندوز (منوی استارت) را باز کنید و عبارت View Advanced System Settings را جستجو نمایید و اینتر بزنید. در تب “Advanced” و زیربخش Performance بر روی کلید Settings کلیک کنید.

در پنجره باز شده جدید در تب Visual Effects حالت را بر روی Custom قرار دهید و تیک افکت هایی که نیاز ندارید را بردارید. سپس بر روی “Apply” کلیک کنید تا تغییرات شما اعمال شود.

 

۷- افکت Transparency را خاموش کنید

پنجره Color Settings

در کنار مصرف زیاد منابع سیستم برای نمایش قابلیت هایی نظیر انیمیشن ها، ویندوز ۱۰ از افکت نیمه شفاف برای برخی قسمت های ویندوز مانند نوار Taskbar در پایین ویندوز استفاده می کند. این افکت نیز باعث کاهش سرعت سیستم شما می گردد. در صورتی که می خواهید بهترین عملکرد را داشته باشید، این افکت را خاموش کنید.

برای خاموش کردن افکت Transparency بر روی منوی استارت کلیک کرده و عبارت “Color Settings” را تایپ کنید. سپس در پنجره باز شده، در زیر تیتر More Options، گزینه Transparency Effects را خاموش کنید.

 

افزایش سرعت ویندوز ۱۰ به منظور بهبود عملکرد کامپیوتر شما امر ضروری است، اما در برخی مواقع منجر به کم شدن افکت ها و خشک تر به نظر رسیدن Windows 10 می گردد. بنابر این با توجه به نیاز خودتان بهینه سازی ها را انجام دهید. در پست های آینده به بررسی روش های دیگری خواهم پرداخت. لطفا با نظرات خود من را در ارائه آموزش ها و ترفند های بهتر یاری کنید.

مصطفی

هپتا رو راه‌اندازی کردم تا بتونم به مردم کمک کنم راحت‌تر مشکلات دیجیتالی خودشون رو برطرف کنن. در حال حاضر هم خدمات دیجیتال مارکتینگ و طراحی گرافیکی رو داخل پروژه گسترش میدم.

مصطفی

هپتا رو راه‌اندازی کردم تا بتونم به مردم کمک کنم راحت‌تر مشکلات دیجیتالی خودشون رو برطرف کنن. در حال حاضر هم خدمات دیجیتال مارکتینگ و طراحی گرافیکی رو داخل پروژه گسترش میدم.

آخرین بروزرسانی: ۱۳۹۷/۰۷/۱۳دسته بندی: آموزش آنلاین, نرم‌افزارهای کاربردیبرچسب ها: , ,
نظرات و دیدگاه شما

نظرات شما عزیزان

  1. Avatar
    ash asef ۱۳۹۹/۰۳/۱۹ در ۱۲:۲۱ - پاسخ دادن

    خیلی عالی
    مورد ۱ و ۵ چیزیه که همیشه فراموش میکنیم ولی انجام دادنش خیلی کمک میکنه به فرش بودن کامپیوتر
    ممنون آقای مهندس