سطح تعریف نشده

سطح تعریف نشده

تصاویر به محتوای سایت شما جان دوباره می بخشند و باعث جلب توجه کاربر میگردند. بر طبق مطالعات صورت گرفته، استفاده از محتوای بصری رنگی، ۸۰ درصد تمایل کاربران به مطالعه نوشته را افزایش می دهد. همان طور که می دانید دو فرمت رایج عکس PNG و JPEG است. اما سوال اینجاست که تفاوت PNG و JPG چیست؟ و یا اینکه کجا از PNG استفاده کنیم و کجا از JPG؟ با من همراه باشید تا پاسخ سوال هایتان را بگیرید.

در زمان ویرایش و یا قرار دادن یک پست بر روی وبسایت، بهتر است به آن دو یا چند تصویر اضافه کنید. مشکل اصلی اینجاست که تصاویر اگر حجم بالایی داشته باشند و بهینه سازی نشده باشند، بیش از سود، برای سایت شما ضرر دارند! در واقع یکی از ایرادات شایع بین وبسایت های تازه کار، بهینه نبودن تصاویر تعبیه شده برای کاربردشان است.

قبل از آپلود مستقیم تصویر از روی تلفن همراه یا دوربین، با استاده از نرم افزارهای ویرایش عکس، آن ها را برای استفاده در محیط وب بهبود بخشید.

تصاویر در فرمت های اصلی معمولا حجم بالایی دارند. اما بر طبق فرمت فایل تصویری و میزان فشرده سازی که شما در نرم افزارهای ویرایش عکس نظیر Adobe Photoshop یا Corel Paint Shop Pro انتخاب می کنید، می توانید حجم تصاویر را تا ۵ برابر کاهش دهید.

همان طور که می توانید در وبسایت هپتا هم مشاهده کنید، اکثر تصاویر استفاده شده یا PNG هستند یا JPEG، اما دلیل این انتخاب چیست؟

تفاوت PNG و JPG

تصاویر با فرمت PNG فشرده نشده اند. زمانی که تصویر را فشرده (Compress) می کنید، برخی از اطلاعات آن را از بین می برید، بنابراین تصاویر فشرده نشده کیفیت بالاتر و جزییات بیشتری دارند. عیب این تصاویر، حجم بالای آنهاست که بلای جان یک صفحه در وب می باشد.

در سوی دیگر، JPEG یک فرمت تصویر فشرده شده است که کیفیت عکس را کاهش داده و به همین دلیل باعث کاهش حجم آن می گردد.

نکته: در زمان ذخیره کردن تصویر با فرمت JPG در نرم افزارهای حرفه ای نظیر Photoshop، می توانید میزان فشرده سازی را تعیین کنید تا در نهایت کیفیت مطلوبی داشته باشید. معمولا بهترین کیفیت و حجم برای استفاده در وبسایت ها، کیفیت ۸۰ است که می توان به هنگام ذخیره کردن عکس انتخاب کرد.

بنابر گفته های فوق می توان اینگونه نتیجه گیری کرد:

  • اگر طیف رنگی استفاده شده در تصویر شما زیاد است، از JPEG استفاده کنید.
  • اگر تصویر شما ساده تر است و یا نیاز دارید پس زمینه آن شفاف (بی رنگ یا Transparent) باشد، از PNG استفاده کنید.

نکته: گاها دیده شده است که عده ای شکایت از این موضوع دارند که تصاویری که ذخیره می کنند به صورت خودکار یک پس زمینه سفید به آن ها اضافه می شود. علت این امر این است که تصاویر با پس زمینه شفاف می بایست با فرمت PNG ذخیره گردند.

فرمت PNG در کجای سایت استفاده می شود؟

عمده استفاده از این فرمت در لوگوی هر سایت است. همان طور که می بینید، گروه هپتا هم از تصویر PNG برای لوگوی وبسایت استفاده نموده است. دیگر کاربرد این فرمت، جایی است که کیفیت بالا مهم تر از حجم صفحه است، مانند صفحاتی برای معرفی محصول یا وبسایت های عکاسی.

همچنین گاها دیده شده است که در بعضی از وبسایت های به جای استفاده از فونت آیکون ها، از تصاویر PNG استفاده می شود که اگر تعداد تصاویری که این چنین استفاده می شود زیاد نباشد، روش خوبی برای سریع تر کردن سایت است.

 

فرمت JPG در کجای سایت استفاده می شود؟

از تصاویر JPG در همه جا می توان استفاده کرد. یکی از استفاده های قدیمی که در وبسایت های مدرن تر کمتر دیده می شود، استفاده از تصویر در Header سایت است. امروزه در طراحی سایت های مدرن، از تصاویر JPEG در اسلایدر سایت استفاده می شود.

همچنین تصاویری که داخل پست ها قرار می گیرند، عمدتا JPG هستند، مگر در موارد خاص.

تصاویر پس زمینه سایت نیز عمدتا با فرمت JPG هستند چرا که حجم آنها کمتر است و باعث کاهش سرعت کمتری می گردند.

 

در جدول زیر مقایسه ای بین سایز عکس و ابزار فشرده سازی تصویر برای یک تصویر ساده صورت گرفته است:

نمودار حجم فایل تصویری با فشرده سازی های مختلف
مصطفی

هپتا رو راه‌اندازی کردم تا بتونم به مردم کمک کنم راحت‌تر مشکلات دیجیتالی خودشون رو برطرف کنن. در حال حاضر هم خدمات دیجیتال مارکتینگ و طراحی گرافیکی رو داخل پروژه گسترش میدم.

مصطفی

هپتا رو راه‌اندازی کردم تا بتونم به مردم کمک کنم راحت‌تر مشکلات دیجیتالی خودشون رو برطرف کنن. در حال حاضر هم خدمات دیجیتال مارکتینگ و طراحی گرافیکی رو داخل پروژه گسترش میدم.

آخرین بروزرسانی: ۱۳۹۷/۰۶/۱۰دسته بندی: دیجیتال مارکتینگ, گرافیکبرچسب ها: ,
نظرات و دیدگاه شما

نظرات شما عزیزان

  1. Avatar
    خدمات سئو سایت ۱۳۹۷/۰۶/۱۵ در ۱۱:۵۰ - پاسخ دادن

    بسیار مطلب خوبی بود آقا مصطفی